Hans von Aachen
was a German mannerist painter.
His name is derived from the birth place of his father, Aachen in Germany. Other variations of the name include Johann von - and - von Achen and various concisions like Janachen, Fanachen, Abak, Jean Dac, Aquano, van Aken etc.
Hans von Aachen began painting in Germany as a pupil of the Flemish master E. Jerrigh. He then moved to Italy in 1574 to study further. He toured Rome and Florence, but eventually settled in Venice. He initially became a pupil of Kaspar Rems, but soon decided to develop his own mannerist technique, by studying Tintoretto and Michelangelo's followers. However, during all of his life he was influenced by the style of Bartholomeus Spranger and Hendrick Goltzius who dominated the art scene in Germany at the time.
He returned to Germany in 1588 where he became well known as a painter of portraits for noble houses. He painted several works for Duke William V of Bavaria. He married Regina, the daughter of the composer Orlando di Lasso in Munich. In Munich he came into contact with the Imperial Court in Prague. In 1592 he was appointed official painter of Rudolph II, Holy Roman Emperor. However, Von Aachen only moved to Prague in 1601, where he stayed painting commissions from Emperor Rudolph II, and later from Matthias I.
Amongst van Aachens pupils were Peter Isaak and Joseph Heinz. His works have been copied by Wolfgang Kilian, Dominicus Custos and Jan Sadeler.
Related Paintings of Hans von Aachen :. | Der Maler Gaspar Rem | Gemahlin von Kaiser Matthias | rape of Proserpine | Scherzendes Paar mit einem Spiegel | Sieg der Wahrheit unter dem Schutze der Gerechtigkeit | Related Artists: oscar bjorckfödd 15 januari 1860 i Stockholm, död av en hjärtattack i sitt hem klockan 03.00 den 5 december 1929, var en svensk konstnär och professor vid Konsthögskolan 1898-1925, och från 1918 även vice preses.
Åren 1877-1882 var han elev till Edvard Pers??us vid konstakademins principskola och målade bland annat prisämnena Loke fängslas af asarne (1880), Gustaf Vasa inför kung Hans (1881) och Den förlorade sonens återkomst (1882, belönad med kungliga medaljen). 1883 fick Björck akademiskt resestipendium och vistades vintern 1883?C84 i Paris. Vintern 1884?C85 reste Björck till M??nchen, målade några porträtt, bland annat ett i helfigur av sin hustru. Våren 1885 flyttade han till Venezia och på hösten till Rom. Där målade han den stora modelltavlan Susanna (Göteborgs museum) och Romerska smeder (galleriet i Washington, en skiss till samma tavla finns i Göteborgs museum). 1887 målades i Venezia Veneziansk saluhall (nationalmuseum), Lördagsmässa i Markuskyrkan och andra tavlor.
Efter en sommarvistelse på Skagen, där han förut tillbringat två somrar, 1882 och 1884, bosatte sig Björck 1888 i Stockholm. Han har sedan huvudsakligast målat porträtt. Bland dessa kan nämnas flera av konung Oscar (bland dem ett på Skokloster, ett i helfigur på Drottningholm, ett med krona och mantel, på Stockholms slott, ett som övergick i tyske kejsarens ägo), prins Eugen vid staffliet (nationalmuseum, 1895), kronprins Gustaf (Stockholms slott, 1900), konstnärens hustru (helfigur, 1891, Göteborgs museum) och friherre Nordenfalk (konstakademien, 1892). Dessutom skapade han några landskap, ett par genrebilder och olika dekorativa målningar.
Från 1889 var han ledamot vid konstakademin och lärare vid Konsthögskolan. 1898 blev han professor.
Björck var kommissarie för konstavdelningen vid Stockholmsutställningen 1897 och vid Baltiska utställningen 1914 samt för den svenska utställningen i London 1924. Hans BaluschekGerman, 1870-1935,German illustrator, painter, and writer, known for his graphic depictions of the proletarian milieu and hard life in big cities. Baluschek was also a renowned illustrator of fairy tales and produced superb illustrations for five books in the series Deutsche Marchenbucherei published by the Klemm Verlag between 1878 and 1923: Peterchens Mondfahrt (Little Peter's Flight to the Moon, 1915), Pips der Pilz. Ein Wald?\ und Weihnachtsmarchen (Pips the Mushroom: A Forest and Christmas Fairy Tale, 1920), Prinzessin Huschewind (Princess Hush Wind, 1922), and Ins Marchenland (Into Fairyland, 1922). He employed aquarelles and oils to form unusual and bizarre characters and also used ink to create the text. percy bysshe shelleyBorn: 4 August 1792
Birthplace: Near Sussex, England
Died: 8 July 1822 (drowning)
Best Known As: 19th century romantic poet
|
|
|